Pobierz plik PDF >>>
„Wtedy niewiasta spostrzegła, że drzewo to ma owoce dobre do jedzenia, że jest ono rozkoszą dla oczu i że owoce tego drzewa nadają się do zdobycia wiedzy. Zerwała zatem z niego owoc, skosztowała i dała swemu mężowi, który był z nią: a on zjadł” (Rdz 3, 6).
„Wprowadzam nieprzyjaźń między ciebie (węża) i niewiastę, pomiędzy potomstwo twoje a potomstwo jej: ono zmiażdży ci głowę, a ty zmiażdżysz mu piętę»” (Rdz 3, 15).
Historia: Grzech, którego symbolem jest zjedzenie owocu przez Ewę i Adama, z drzewa poznania dobra i zła, co było wyrazem ich nieposłuszeństwa Bogu. Stwórca nie pozostawia pierwszych rodziców w stanie zniewolenia grzechem, lecz daje im obietnicę przywrócenia przyjaźni ze sobą, co dokona się przez pokonanie sił ciemności.
Obraz: Ewa i Adam spożywają zakazany owoc, a po spożyciu pojawia się iskra światłości.
Prośba: Aby obiecany potomek Ewy stał się światłem na drogach mego życia (J 8, 12 – 13).
- Dlaczego pierwsi rodzice zgrzeszyli? Warto się nad tym zastanowić (Rdz 3, 1 – 7). Pewnie dlatego że mogli. Jako osoby, które Stwórca obdarował życiem i wolnością, mogły użyć tych darów według swego uznania. Ale przecież rodzice w raju nie popełnili grzechu tak po prostu, ktoś ich do tego namówił, ktoś pokazał im inną perspektywę życia – poza posłuszeństwem Bogu. Ciekawe, że język hebrajski używa na określenie pokusy, jakiej zostali poddani Ewa i Adam, słowa ap ki’, które ma dwa znaczenia: jaki ten zakaz jest głupi (spożywania owocu z drzewa), i co złego się stanie? I tak pierwsi rodzice stali się niewolnikami oddzielonymi od Boga.
- Inicjatywa stoi po stronie Boga. Przepaść, jaka powstaje po złym użyciu ludzkiej wolności, jest nie do przekroczenia, od strony człowieka. Przepaść ta ma dwa wymiary: człowiek odwraca się plecami do swego Stwórcy, zaczyna iść własną drogą, przepaść się stale poszerza oraz pojawia się śmierć. Bóg szuka dróg dotarcia, zbudowania na nowo więzi z człowiekiem. Pojawia się obietnica pokonania wroga natury ludzkiej, czyli węża i przywrócenia człowiekowi daru przyjaźni ze Stwórcą. Ten, Który, przywróci ludziom drogę do przyjaźni z Bogiem, Sam zostanie zraniony. Cóż, miłość wymaga ofiary.
- Kim jest wróg natury ludzkiej? Przyjrzyjmy się tylko dwóm określeniom, jakie znajdziemy w Biblii. Szatan, z konkretnymi skutkami jego działania musiał zmierzyć się Hiob (Hi 1, 6 – 12). Szatan to oskarżyciel, ojciec ciągłego niepokoju, lęku, wzmacnia obraz Boga sędziego, ciągle wymagającego. Szatan wypędza człowieka z domu jego serca, podjudza do oskarżania innych, dostrzegania u innych ich wad, niedociągnięć, podejrzewania innych o złą wolę. Diabeł, to ten, który rozrywa relacje, więzi. Z nim zmagał się Jezus podczas kuszenia ma pustyni (Mt 4, 1 – 11). Diabeł wzmacnia poczucie krzywdy, opuszczenia, niezrozumienia, wmawia człowiekowi, że ma sam o sobie stanowić. Wzmacnia obraz Boga odległego, a być może i nieistniejącego, bo przecież tyle zła i cierpienia na świecie. Diabeł wzmacnia w człowieku potrzeby, już nie relacje, ludzkie odniesienia, ale użycie i zaspokojenie, są centralne.
- Ćwiczenia: Jak Ewa i Adam mogli przeciwstawić się wężowi? Czym jest dla ciebie wolna wola i jak jej używasz? Jaka jest relacja między Ewą a Maryją? W jaki sposób, w twoim życiu, ukazuje się działalność szatana i diabła?




