Pobierz plik PDF >>>
„Oto poczniesz i porodzisz Syna, któremu nadasz imię Jezus. Będzie On wielki i będzie nazwany Synem Najwyższego, a Pan Bóg da Mu tron Jego praojca, Dawida. Będzie panował nad domem Jakuba na wieki, a Jego panowaniu nie będzie końca” (Łk 1, 31 – 33).
Historia: Podczas rozmowy anioła Gabriela z Maryją, anielski Posłaniec, dla określenia Syna Maryi, używa szczególnych określeń: Jezus, wielki, Syn Najwyższego, otrzyma tron swego praojca, Dawida, Pan nad domem Jakuba, Jego panowanie będzie bez końca.
Obraz: Wyobrażę sobie siebie samego jako poddanego panowaniu Jezusa – oddaję pokłon Jezusowi.
Prośba: Abym uznawał Jezusa jako mojego jedynego Pana.
- Nadal trwamy w duchowej, uważnej refleksji, nad sceną Pozdrowienia Anielskiego. Obecnie jesteśmy w samym sercu tegoż wydarzenia. Gabriel, co ciekawe, nie pyta Maryi o zgodę na zostaniecie Matką Jezusa, On Jej to oznajmia. Jakby zakładał z góry, że Niewiasta już się zgodziła: „Oto (tryb oznajmujący) poczniesz i porodzisz Syna”. Dla porównania (Łk 1, 20). Dalej podaje Maryi dokładne imię jakim będzie nazwany Jej Syn. Hmm, ciekawe, że anioł, za Maryję określa imię Jej Dziecka – nawet ta przyjemność jest Jej odebrana. Zwróćmy uwagę, że całą wypowiedź anioła jest w czasie przyszłym. Anioł ukazuje Maryi wizję przyszłości, sięgając do określeń i osób z przeszłości.
- Jezus, imię to oznacza Jahwe jest zbawieniem (wyzwoleniem, przemienieniem; (Ps 40, 2 – 4). W Jezusie Bóg, który objawiał się patriarchom: Abrahamowi, Izaakowi i Jakubowi, zamieszka pośród ludzi i da im zbawienie, gdyż tak Bóg Ojciec umiłował świat, że nie posłał Syna swego, aby świat, czyli do nas ludzi, potępił, ale zbawił (J 3, 16 – 17) – Fundament Ćwiczeń, cel życia człowieka.
- Dalej Gabriel określa Jezusa: wielkim. Wielkość Jezusa jest odniesiona do godności bycia Synem Najwyższego. Anioł nie mówi wprost o „Bogu Ojcu”, tak Boga nazwie sam Jezus, ale dopiero gdy Jego Rodzice, Maryja i Józef, odnajdą Go w świątyni (Łk 2, 49).
- Anioł używa też pojęć mówiących o królowaniu Jezusa: dwa razy pojawia się „panował” oraz raz „tron”. To panowanie Jezusa, będzie panowaniem na wieki, więc królestwo, które założy Jezus będzie wiecznie trwałe. Królestwo Boże, to główny temat nauczania Jezusa.
- Mamy jeszcze w wypowiedzi Gabriela dwie postacie ze Starego Testamentu: Dawida i Jakuba, o dziwo w takiej kolejności. Dawid, to wzór króla. Dawidowi Bóg obiecał, że jego potomek otrzyma królestwo, które nie zazna końca. Cóż, królestwo Dawida upadło, Jezusowe, będzie trwało bez kresu. Jakub zaś, jest symbolem Izraela, tego, w którym Bóg złożył swe obietnice, z nim Bóg zawarł Przymierze, ten Izrael odrzucił brutalnie Jezusa jako Mesjasza. Obietnice i Przymierze wypełniają się w Jezusie z Nazaretu, Którego chrześcijanie przyjmują jako swego Króla i Pana, obwieszczając światu Jego królowanie.
- Ćwiczenia: Zastanów się nad relacjami między Maryją, Jezusem i Bogiem Ojcem. Czym dla ciebie jest uczestnictwo w królestwie Jezusa? Czy masz innych panów w swoim życiu, którym oddajesz pokłon: moje ja, zdrowie, kariera, praca, władza, itd. Zrób sobie takie twoje osobiste, uroczyste i oficjalne, uznanie Jezusa, jako twojego Króla i Pana.












